Home Informatie Vegan worden, hoe doe je dat?

Vegan worden, hoe doe je dat?

door Simone
0 reactie
Vegan worden

Ongeveer een jaar geleden besloot ik vegan te worden. Volgens mij ben ik lang niet de enige die hier de laatste tijd over heeft nagedacht. Vegan of plantaardig eten komt steeds meer in the picture: niet alleen willen mensen op deze manier eten om het dierenleed in de bioindustrie, maar ook om natuur-, klimaat-, gezondheids- en zelfs humanitaire overwegingen. Om een veganistische lifestyle te promoten, werd in 2014 door een Britse organisatie januari tot Veganuary uitgeroepen: de challenge om in heel januari, de maand van de goede voornemens, veganistisch te eten.

Ik wil eerst iets kwijt over challenges

Voor de gemiddelde mens is het normaal om dagelijks een stukje vlees op je bord te hebben, ‘s ochtends een glas melk te drinken of te pas en te onpas ergens kaas over te strooien. Het is een gewoonte, en gewoontes zijn moeilijk af te leren: volgens Jaap Murre (Universiteit van Amsterdam) duurt dit gemiddeld 42 dagen, volgens Philippa Lally (University College of London) duurt het gemiddeld zelfs 66 dagen voordat dit is gelukt. Voor een fervente vleeseter, een beginnende flexitariër of een vegetariër die kaas net iets té lekker vindt, zal een vegan challenge waarschijnlijk voelen als een dieet. Het zijn regels over hoe je móet eten, niet hoe je wíl eten. Als je iets niet mag eten, dan wordt het juist aantrekkelijk om zoiets wél te eten.

Veganisme is geen dieet. Veganisme is een lifestyle waarbij je het gebruik van dierlijke producten (zoveel mogelijk) vermijdt. Veganist worden, of veganistisch gaan eten, is best een radicale beslissing. We leven immers in een maatschappij waarbij het gebruik van dierlijke producten doodnormaal is geworden. Uit het niets al deze dierlijke producten voor een maand skippen, voelt dan wellicht nogal extremistisch.

Vegan worden, hoe lukt dat dan wel?

Stap 1: je mindset

De eerste maar wat mij betreft ook de allerbelangrijkste stap is daadwerkelijk vegan wíllen eten/zijn. Het begint dus bij je mindset. Verdiep jezelf in veganisme en de beweegredenen ervoor. Wil je de misstanden in de bio-industrie niet steunen (iets met varkens die levend gekookt worden, koeien die totdat ze geslacht worden kunstmatig geïnsemineerd worden, kalveren die direct na de geboorte worden weggehaald)? Confronteer jezelf vooral met de feiten! Voor mij was het echt een knop die omging. Als eerst las ik het boek Ooit aten we dieren van Roanne van Voorst. Daarna volgde het boek Hoe gaan we dit uitleggen van Jelmer Mommers en ik bekeek de documentaires Game Changers en Terra. Sommige media gingen direct over veganisme, sommige juist helemaal niet, maar het deed me wel iets beseffen. Nadat mijn knop was omgegaan, kon ik ook niet meer terug naar mijn oude denkbeeld. Als je dus zelf echt bent overtuigd van je beweegredenen, zal de overstap naar veganisme een stuk makkelijker gaan.

Stap 2: je eetgedrag

De volgende stap is daadwerkelijk je eetgedrag erop aanpassen. Meedoen aan een vegan challenge kan dan uiteraard een fijn opstapje zijn. Voordat mijn knop om ging, at ik al geen zuivel en vis (puur omdat ik het niet lekker vond). Ook at ik al slechts drie/vier keer per week vlees, puur omdat ik geen behoefte had aan elke dag vlees. Ik besloot alleen nog vlees te kopen als ik daar écht zin in had. Ik betrapte mezelf er toen op dat ik eigenlijk toch vaak vlees at omdat het normaal was om iets met vlees te eten. Zin had ik er dus niet in. Al snel at ik nog maar één keer per twee weken vlees, en na een kleine twee maanden heb ik helemaal geen vlees meer gekocht!

Ik begrijp dat de stap naar veganisme voor andere mensen moeilijker kan zijn. Het consumeren van zuivel bijvoorbeeld zit nu eenmaal in de Nederlandse eetcultuur. Er zijn een paar mensen die “cold turkey” (meteen) veganist zijn geworden nadat hun knop is omgedraaid. Echter zal dit voor de meeste mensen denk ik, net zoals een vegan challenge, niet heel goed werken. Het best kun je daarom in stappen werken. Het zal per persoon verschillen welke stappen precies zullen helpen. Je kan bijvoorbeeld beginnen met alleen het avondeten veganistisch te maken, of in stapjes een bepaald type product vervangen met plantaardige varianten. Denk aan zuivel vervangen met plantaardige zuivelproducten. We leven gelukkig in een tijd waar er enorm veel aanbod is voor vervangers. Het goede nieuws is dat er elke dag weer nieuwe vervangers bijkomen!

Onthoud het volgende: Elke stap in de goede richting helpt en het hoeft en kan ook niet in één keer goed gaan. En dat is niet erg! Veganist worden is een innerlijk proces dat je doormaakt en dat proces kan vaak niet van de ene op de andere dag geheel verwezenlijkt kan worden.

Wat kan ik dan nog eten?

Dit is een zinnetje die ik vaak hoor. Of eigenlijk meer: “wat eet je dan nog wél?” Nou, al het andere! Veganistisch of plantaardig eten is helemaal niet moeilijk. Er is zoveel keus aan verschillende producten, of dat nou alle verschillende groenten zijn of granen of noten. Veel producten die je wellicht ooit over het hoofd zag. Ik ben zelfs veel gevarieerder gaan eten dan ooit! Ik zie nu pas in dat het nogal limiterend is om te denken in de klassieke combinatie aardappelen, groente en vlees (beter vertaald: koolhydraten, groente en vlees/vis). In zo’n combinatie is vlees vaak de ster van het eten. Waarom niet elk product of de samenhang van smaken en structuren de ster van het eten laten zijn?

Wat als ik nog “vleesachtige” dingen wil eten?

Natuurlijk kun je vleesvervangers eten wanneer je graag iets met “vlees” wil eten. “Veganize” vooral je favoriete vleesgerecht! Eet wat je lekker vindt! Laat veganist worden niet voelen als een compromis, maar als een eigen gewin en een goede daad.

Welke vleesvervangers de lekkerste zijn, is voor iedereen anders en is ook even een ontdekkingstocht. Sommige zijn totaal niet lekker, sommige komen enorm in de buurt van echt vlees. Onthoud alleen: probeer de vleesvervanger niet als een 1-op-1 vervanger te zien, want dan kom je misschien bedrogen uit. Realistisch gezien zou het een wonder zijn als iets exact hetzelfde zou zijn. Bedenk je ook: vlees heeft in heel veel gerechten een functie. Zo hebben spekjes de functie van het toevoegen van zout of van een rooksmaak. Verder wordt vlees vaak niet in zijn puurste vorm gebruikt: wie eet er nou kip zonder een lekker kruidenmengsel of zonder lekkere saus zoals in een curry?

Mijn persoonlijke favorieten van vleesvervangers (die pretenderen vlees te zijn) zijn in ieder geval voor kip de kipstukjes van de Vegetarische slager, voor spekjes de spekjes van Vivera en voor gehakt het vegan gehakt van Naturli of van Jumbo huismerk.

Hoe kan ik een ei vervangen?

Dat kan je lezen in dit uitgebreide artikel!

Vergeet het grote aanbod aan recepten, kookboeken en restaurants niet!

Sinds veganisme meer in opmars is, is er des te meer aanbod van en inspiratie voor vegan recepten. Zowel op internet als in kookboeken. Bekijk eens mijn vegan recepten of de recensies van vegan kookboeken die ik heb geschreven. Ook is Vegan Wiki een handige website waar je makkelijk kunt zien welke producten vegan zijn en niet. Ook hebben – buiten vegan restaurants – normale restaurants tegenwoordig vaak vegan opties en fine dining restaurants doen al helemaal niet moeilijk als je zegt dat je vegan bent.

Waar moet ik op letten?

Wanneer je van plan bent vegan te worden, ga je vanzelfsprekend geen of minder dierlijke producten eten. In dierlijke producten zitten bepaalde vitaminen en mineralen die goed voor je zijn. De belangrijkste daarvan is vitamine B12. Deze vitamine kun je niet uit plantaardige producten krijgen. Het wordt daarom sterk aangeraden om een vitamine B12 supplement te slikken. Ik gebruik die van Lucovitaal, dit is een kauwtabletje en is net een snoepje! Twee keer per week één pilletje van 1000mcg is meer dan voldoende.

Indien je gezond, gebalanceerd en gevarieerd eet, zou je in principe genoeg van alle andere vitaminen en mineralen binnen krijgen (behalve van vitamine D, maar dat krijgt geen enkele Nederlander goed binnen). Mineralen/vetzuren waar je wel een oogje op moet houden zijn calcium, jodium, ijzer en omega-3. Wil je zeker weten dat je alles genoeg binnen krijgt? Je kunt dan wellicht een paar maanden nadat je vegan bent geworden, je bloedwaarden laten nakijken.

Foto: Unsplash

Laat een reactie achter