Home Vegan receptenLunch Vegan ochazuke met shiitake

Vegan ochazuke met shiitake

door Simone
0 reactie
Vegan ochazuke


Ik had al een tijd in mijn hoofd om iets met groene thee en rijst te maken. Ik wilde graag groene thee rijst maken (rijst infused met groene thee), maar al die tijd was ik even vergeten dat je groene thee niet mag koken. Wanneer je namelijk kokend water gebruikt, wordt de thee bitter en gaan aroma’s verloren. Zonde! Toch wilde ik graag èn rijst èn groene thee combineren in een gerecht. Na wat inspiratie opgedaan te hebben, kwam ik een Japans gerechtje tegen: ochazuke.

Wat is ochazuke?

Ochazuke is groene thee soep met rijst. Dit is simpelweg rijst waarover groene thee wordt gegoten. Japanners eten dit vaak als ze overgebleven rijst willen opeten, al dan niet aan het einde van de maaltijd. De meest klassieke versie wordt gegeten met zalm of andere vis, maar eigenlijk kun je alle ingrediënten gebruiken die je over hebt!

Vegan ochazuke

De basis

Ik geef toe, ik ben niet zo van veganizen, maar ik vond deze groene thee soep wel bijzonder dus ik wilde het graag delen. De basis voor de vegan ochazuke is uiteraard hetzelfde: rijst met groene thee. In plaats van zalm, heb ik in sojasaus gebakken shiitake gebruikt en in gember gemarineerde komkommer. Japans eten gaat vaak over balans en dit wilde ik graag laten terugkomen. De shiitake zorgt voor de umamismaak en de komkommer is verfrissend.

In gember “marineren” heb ik trouwens al eerder gedaan, maar dan met appel. Dit is ook een ontzettend lekkere combo. Bekijk het recept voor gepofte zoete aardappel met gerookte biet maar eens.

De toppings

Als toppings heb ik zeekraal, shichimi togarashi, bosui en wit sesamzaad gebruikt. Japanners gebruiken vaak nori, maar ik ben één van de weinige mensen die niet van zeewier houdt. Ik hou niet zo van “zee-smaak”. Zeekraal daarentegen vind ik wel lekker, het is een zilte groente met slechts een lichte “zee-smaak”. Mooie bijkomstigheid: zeekraal zit (net zoals zeewier) bomvol mineralen! Denk aan jodium, calcium, magnesium, fosfor, zink en koper. Een andere reden waarom ik zeekraal heb gekozen, is omdat het zout is en je zo geen zout hoeft toe te voegen aan het gerecht. Maar: voel je vrij om (ook) nori te gebruiken!

Shichimi togarashi is één van mijn favoriete toppings bij Japanse gerechten. Het is een specerijenmengel bestaande uit onder andere gedroogde sinaasappelschil, gember, wit en zwart sesamzaad en sansho peper. Je kunt het kopen bij de toko. Ik gebruikte shichimi togarashi al eerder bij het recept voor vegan miso ramen.

Tip!

Meer Japans eten? Bekijk dan ook eens mijn recensie voor het boek Vegan Japaneasy!

Heb jij dit recept gemaakt?
Tag me op Instagram met @deveganfijnproever en #deveganfijnproever

Laat een reactie achter

Dit vind je vast ook interessant