Home Hotspots Vegan hotspots in Parijs

Vegan hotspots in Parijs

door Simone
0 reactie

Eindelijk kon het weer: op vakantie! In augustus heb ik een rondreis door Frankrijk gemaakt en mijn eerste stop was Parijs. Ik ben niet ontzettend lang in Parijs geweest, namelijk anderhalf dag, maar ik wilde jullie graag vertellen over de vegan hotspots / restaurants met vegan opties in Parijs waar ik ben geweest.

Voordat ik naar Parijs ging, heb ik wel wat restaurantjes op gezocht. Frankrijk blijkt namelijk verschrikkelijk te zijn voor vegans, maar toen ik naar restaurantjes ging zoeken in Parijs, viel dat reuze mee. Wel zag ik bij elk lijstje op internet dezelfde restaurants verschijnen, dus het leek me juist leuk om ergens anders te eten. Dat is me niet helemaal gelukt, want enorm veel Franse restaurants waren dicht in de tijd dat wij er waren. Hieronder dus het lijstje met plekken waar ik ben geweest. Een droog lijstje vind ik maar saai, dus ik heb bij elke hotspot een soort recensie geschreven. Doe er je voordeel mee ūüôā

Le Potager du Marais

We kwamen op dag 1 na lunchtijd al aan in Parijs, dus de eerste hotspot is een restaurant waar je kan avondeten. Omdat ik naar Frankrijk ging, wilde ik graag iets Frans eten, maar dan veganized. Le Potager du Marais bleek daar bij uitstek geschikt voor. Toen ik thuis aan het researchen was, zag ik dat er op hun kaart seitan bourguignon stond (een vegan versie van de Franse klassieker boeuf bourguignon). Die móest ik proberen!

Omdat we nogal honger hadden, hebben we eerst een voorgerecht genomen. Ik koos de geroosterde aardappel met olijventapenade, hazelnoot, pesto en kiemen (foto hierboven). Dit was echt ontzettend lekker, het was goed op smaak. Mijn vriend had de zeewier tartaar. Dit heb ik niet geproefd, want ik houd niet van zeewier, haha.

Mijn vriend had trouwens de rode huiswijn en die was lekker kruidig. Ik koos zelf homemade fresh lemon juice omdat ik erg dorst had. Tip: drink dit alleen als je écht van citroen houdt. Volgens mij hadden ze gewoon alleen maar citroenen uitgeknepen!

En dan: de seitan bourguignon (foto hieronder)! Deze werd geserveerd met rijst, quinoa of aardappelen. Omdat ik al een aardappel als voorgerecht had, koos ik rijst. Mijn vriend koos aardappel. De seitan zelf was enorm goed gelukt. Het zag er zelfs uit als echt vlees. Je proefde duidelijk dat de seitan in wijn gekookt was. Belangrijk vind ik vaak dat er genoeg groente zit bij een gerecht. Bij dit gerecht was de ratio seitan/groenten een beetje aan de scheve kant. Er was zoveel seitan dat ik het echt niet allemaal op kon. Een beetje meer groenten en iets minder seitan had het meer behapbaar gemaakt. Ook mochten er als finishing touch en als fris contrast nog wat verse kruiden bij, zoals peterselie.

Al met al, ondanks de kritische noten (ik ben niet voor niets De Vegan Fijnproever…;-)) was het een goed restaurant en raad ik deze zeker aan.

Het adres van Le Potager du Marais is 26 Rue Saint-Paul, 75004 Parijs en het menu vind je hier.

Le Potager du Marais

VG P√Ętisserie

De vakantie naar Frankrijk was de eerste vakantie voor mij als vegan waar ik compleet afhankelijk was van wat de omgeving te bieden had. We hadden een hotel en daar kun je natuurlijk niet zelf koken. De vraag die bij mij speelde, was dan ook wat ik in godsnaam zou moeten ontbijten.

Gelukkig bestaat VG P√Ętisserie in Frankrijk: een vegan patisserie zaakje waar je met een gerust hart kan ontbijten. Ik moest er wel 30 minuten voor met de metro, maar dan heb je ook wat. (Even offtopic: Ik had beter de e-step kunnen nemen, maar ik was toen nog niet op de hoogte van hun bestaan. E-steps zijn echt geweldig om meer van de stad te zien! Ze staan op elke hoek van de straat en je kunt ze activeren (en betalen) met een QR code. Veelgebruikte e-steps zijn van de platformen Lime en Tier.)

Bij VGP√Ętisserie kon ik eindelijk, na bijna twee jaar, weer een croissant en chocoladebroodje (pain au chocolat) eten. Deze proefden precies als de echte versies: ze warren lekker romig/vettig, dus zeker geen droge bedoeling. Als “toetje” hadden we nog een madeleine genomen, een typisch Frans cakeje in de vorm van een schelp. Deze was lekker zoet. Omdat we het niet konden laten, hadden we voor later op de dag ook nog koeken met praline en hazelnoot gekocht. Yum!

Het adres van VG P√Ętisserie is 123 Boulevard Voltaire, 75011 Paris en het menu vind je hier.

Sapporo Ramen 2

Ok√©, dit is niet perse een vegan hotspot, want er is maar √©√©n vegan optie. We hadden nogal veel gepland in de tweede dag en eind van de middag waren we de Eiffeltoren op gegaan. ‘s Avonds zouden we met een boot de Seine op gaan. We dachten dus: we kunnen vast wel ergens bij de Eiffeltoren eten. Ik had niet voor niets allemaal vegan restaurantjes opgezocht in de buurt. Echter gingen alle restaurants pas om 19:00 open, of waren alle restaurantjes die ik had opgezocht, simpelweg dicht!

Eerder die dag liep ik langs één van de vestigingen van Ryukishin: een plek waar je ramen kan eten en waar er vegan opties zouden zijn. Het is trouwens niet zomaar een plek, maar een plek met vermelding in de Michelingids. Je kon hier alleen niet reserveren. Omdat alles in de buurt van de Eiffeltoren dicht was (waaronder hun tweede vestiging), raceden we met de e-step door Parijs naar Ryukishin (de vestiging bij het Louvre). Er stond een ellenlange rij dus dat werd hem qua timing niet.

Ryukishin is gevestigd in een soort buurt met heel veel Aziatische restaurants (voornamelijk Japans, maar soms Chinees). We dachten: hier zit vast wel een tentje tussen waar we iets vegans kunnen eten. De handige app Happy Cow gaf niks aan, dus het werd een beetje menukaarten kijken. We kwamen uit bij Sapporo Ramen 2. Ook een ramententje, waar je ook nog wat andere dingen kon eten. Er was één vegetarische/vegan optie, en omdat we erg honger hadden, gingen we snel naar binnen.

De ramen (foto hierboven) was onder andere op basis van tahin, wat ik toevallig erg lekker vind. Als toppings zat er paksoi, shiitake, bosui, bamboe, nori en tofu in. Een erg lekker soepje, voor maar zo’n ‚ā¨ 12,-! Ben jij dus ook gek op ramen en toevallig in de buurt, dan raad ik deze ramen van Sapporo Ramen 2 aan (volgens mij heet die Veggie Ramen op de kaart).

Het adres van Sapporo Ramen 2 is 37 Rue Sainte-Anne, 75001 Parijs. Het menu staat helaas niet online.

Deel 2?

Tot zover mijn mini-lijstje met vegan hotspots in Parijs. Ik heb het idee dat ik nog heel veel gemist heb. Wie weet kom ik nog terug en maak ik een nieuw deel voor dit lijstje! Hopelijk kunnen jullie hiermee uit de voeten voor jullie toekomstige tripje naar Parijs.