Home Boekrecensies Recensie: Wine Folly Masterclass

Recensie: Wine Folly Masterclass

1 reactie
Wine Folly Masterclass

Een paar jaar geleden heb ik kennis gemaakt met fine dining, ofwel eten in een gastronomisch restaurant. Dit was echt een verademing. Ik vind namelijk dat veel restaurants vrij saai, cliché of smaakloos eten serveren (uitzonderingen daar gelaten). In fine dining restaurants gaat er enorm veel aandacht naar het eten en krijg je smaakcombinaties waar goed over is nagedacht. Een bijpassend wijntje hoort daar bij. Ik ben niet iemand die van alcohol houdt, maar een bijpassende wijn kan de eetervaring echt compleet maken! Nu houd ik enorm van koken en recepten bedenken, maar ik was eigenlijk zelf nooit met wijn bezig. Ik wilde hier toch meer over leren. Toen ik in de bibliotheek gewoon wat tussen de kookboeken aan het neuzen was, kwam ik per ongeluk het boek Wine Folly Masterclass tegen. Nadat ik er even in had gebladerd, móest dit mee naar huis!

Wine Folly Masterclass is een must-have voor alle vinologen en liefhebbers die hun wijnkennis op een leuke en praktische manier willen vergroten. De oorspronkelijke uitgave Wine Folly is uitgegroeid tot een ware sensatie, dankzij de inventieve, overzichtelijke manier om alles over wijn te leren. De nieuwe Wine Folly Masterclass is de perfecte gids voor iedereen die zijn wijnkennis verder wil verdiepen. Het boek bevat:
– Ruim 100 druivensoorten en wijnen, per stijl op kleur gecodeerd, om gemakkelijk nieuwe wijnen te
kunnen vinden.
Een overzicht van wijngebieden met gedetailleerde kaarten van de beste wijnstreken, inclusief wijnlanden in opkomst, zoals Griekenland en Hongarije.
Informatie over wijnetiketten en -classificatie voor wijnlanden zoals Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Oostenrijk.
Een uitgebreid deel over wijn-spijscombinaties.
Een beknopte handleiding waarmee u kunt wijnproeven als een geoefende vinoloog
– Nog meer belangrijke tips waarmee u een ware sommelier wordt

Het boek is opgedeeld in vijf hoofdstukken: Basisfeiten over wijn, Welke wijn bij welk gerecht, Druiven & wijnen, Wijnlanden en Literatuur & bronnen.

Het eerste hoofdstuk geeft je een goede basiskennis over wijn. Het bespreekt uitgebreid de wijnkenmerken (body, zoetheid, tannine, zuurgraad en alcohol), hoe je wijn proeft en ruikt, wat je aan de kleur van een wijn kan zien (als in: de kwaliteit), hoe je wijn serveert en bewaart, waarom de verschillende wijnen verschillende soorten glazen hebben en hoe wijn wordt gemaakt. Dat dus allemaal met illustrerende plaatjes.

Het tweede hoofdstuk gaat over wijn-spijscombinaties. In dit hoofdstuk worden er tips gegeven over wijn-spijs combinaties. Ook staat er een tabel van vier bladzijden lang over welke soort wijnen bij welke kaas, welk vlees en vis, welke groenten, kruiden en specerijen passen

Het derde hoofdstuk bespreekt honderd veelgegebruikte wijnen, druiven en blends. Bij elke soort staat op een zeer overzichtelijke manier (zie foto hierboven): hoe je de naam uitspreekt, wat eventuele andere benamingen zijn, wat het smaakprofiel is, een kleine beschrijving van de wijn, met welk (specifiek) eten je het eventueel mee kan combineren, wat de primaire smaken en aroma’s zijn, wat het serveeradvies is, wat de gemiddelde prijs is, hoelang je het kan bewaren, hoe zeldzaam het is, waar het voorkomt, en wijnen met een vergelijkbaar smaakprofiel.

Het vierde hoofdstuk bespreekt de wijnlanden Argentinië, Australië, Oostenrijk, Chili, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nieuw-Zeeland, Portugal, Zuid-Afrika, Spanje en de Verenigde Staten. Per land wordt onder andere besproken wat de wijnstreken zijn, welke wijnen daar gemaakt worden en welke aroma’s ze hebben. Dat alles aan de hand van overzichtelijke kaartjes.

Het vijfde hoofdstuk  besteedt nog drie bladzijden aan wijntermen en geeft nog (aanvullende) bronnen.

Wat me als eerst opviel aan dit boek was de vele kleuren en informatieve plaatjes. Het laat niets aan de verbeelding over en dat is in het geval als je iets nieuws wil leren juist erg fijn! Het boek geeft heel veel informatie en daardoor voelt ook compleet. Ik weet nu veel meer! Ook is het erg toegankelijk geschreven, ideaal dus als je nog weinig over wijn weet. Wel is dit echt een boek die je gewoon thuis in de kast moet hebben, zodat je dit te allen tijde kan raadplegen. Wat ik verder goed vind aan dit boek is dat het je aan de slag zet met wijnen proeven. Het geeft tips hoe je goed kennis kan maken met de verschillen in wijn. Tevens laat het je zélf nadenken over welke wijnen goed bij eten zullen passen, en dat vind ik juist fijn omdat je daar juist het meest van leert.

Voor wie is dit boek?

Dit boek is denk ik geschikt voor iedereen die zich wel verdiepen in wijn. Voor mensen die nog niets over wijn weten, maar ook voor mensen met meer kennis is dit een fijn, uitgebreid naslagboek.