Recensie: Vegan Party, Gaz Oakley

Vegan Party, één van de kookboeken van Gaz Oakley, heb ik eigenlijk al een jaar. Vorig jaar november besloot ik vegan te willen gaan eten maar met kerst vorig jaar was een vegan kerstdiner er toch bij ingeschoten. Ik “durfde” mijn overstap naar veganisme nog niet helemaal kenbaar te maken. Ik wilde anderen – lees: die hard vleeseters – er ook niet mee “lastig vallen”. Toch is dit kookboek van Gaz (ook wel bekend als Avant Garde Vegan) echt een topper om te hebben voor de feestdagen. Je kan hier niet alleen vleeseters mee imponeren, maar dit boek is ook fantastisch als je net de transitie maakt van vleeseter, flexitariër, of vegetariër naar veganist. Waarom? Lees snel verder!

Indeling& opmaak
Het boek heeft 8 hoofdstukken: Ingrediënten & Keukengerei, Feestontbijt, Partyhapjes & Lichte maaltijden, Hoofdgerechten, Alle extra’s, Restjes, Nagerechten, Eetbare Cadeautjes. Zoals je kan zien, is óveral aan gedacht. Het leukste vind ik nog dat er een speciaal hoofdstuk is voor restjes, want we kennen denk ik allemaal wel dat we te veel hebben gekocht, bang dat bezoekers te weinig te eten zouden hebben.

De opmaak van het boek is redelijk speels en is compleet in lijn met al zijn andere boeken. Er wordt gespeeld met verschillende lettertypes in de titel van een recept en het standaardlettertype is door zijn ronde vormen wat minder serieus. Dat geeft meer de indruk dat je “gewoon” gezellig gaat koken.

Inhoud & recepten
Kerst (of andere feestelijke aangelegenheden, zoals oud en nieuw) wordt vaak geassocieerd met een goed stuk vlees eten. Gaz Oakley heeft hier in zijn boek Vegan Party perfect op ingespeeld. Hij heeft veel gerechten geveganized zodat jij – of je familie en vrienden die normaal vlees eten – toch kunnen genieten van dezelfde ervaring, maar dan zónder dierenleed! Zo staat er een meatloaf met rozemarijn en rode wijnsaus in zijn boek. Liever een groentegerecht (in ieder geval iets wat niet pretendeert vlees te zijn? Daar heeft Gaz ook aan gedacht.

Buiten de geveganizede of traditionele recepten bevat het boek ook wat modernere gerechten. Te denken valt aan de gevulde aubergine met tahinsaus of Chinese wraps.

Nu heb ik het eigenlijk alleen over de hoofdgerechten gehad, maar ook de hapjes zijn allemaal vrij traditioneel: denk aan “zalm”toastjes en worstenbroodjes.

Zoek je een makkelijk en snel kerst- of feestrecept? Dan kom je bedrogen uit met dit boek. De meeste gerechten duren (minstens) een uur om te maken. Hier heb ik persoonlijk totaal geen moeite mee, omdat er voor lekker feestelijk eten ook moeite gedaan mág worden. Wel zijn bijna alle ingrediënten makkelijk te verkrijgen in de supermarkt. Ga je “vlees” maken, dan heb je wel tarweglutenpoeder nodig, maar dit is eenvoudig online te bestellen of te koop bij een molen.
De ingrediëntenlijsten van de recepten lijken tamelijk lang, maar veel staat denk ik al in je voorraadkast. Zo wordt er veel miso en ahornsiroop gebruikt en veel gedroogde kruiden en specerijen heb je (waarschijnlijk) al in huis (kurkuma, tijm, rozemarijn, etc).

Ondanks dat ik dit boek nog niet zelf voor kerst of bijvoorbeeld oud en nieuw heb gebruikt, heb ik de recepten natuurlijk wel gewoon uitgeprobeerd! De gerechten bevatten veel smaak (kan ook niet anders met zo’n lange ingrediëntenlijsten) en zijn niet zo heel moeilijk. Het enige “minpunt” is dus dat er veel tijd in zit, maar dan heb je ook wat.

Houd jij van traditionele gerechten en wil jij deze “vlezige” gerechten ook gewoon blijven eten en maken? Ben jij niet vies van een tijdje in de keuken staan voor feestelijke gerechten of hapjes? Heb je een redelijke voorraadkast of ben jij bereid het een en ander aan ingrediënten te kopen? Dan is Vegan Party voor jou.

Toch meer fan van groenterecepten? Bekijk dan eens mijn eigen vegan kerstrecepten!