Recensie: Vegan JapanEasy, Tim Anderson

Vegan JapanEasy Tim Anderson

Ook al laten mijn recepten wellicht wat anders zien, ik houd voornamelijk van Aziatisch eten. Indonesisch, Vietnamees, Indiaas, Thais, het maakt niet uit. Ik vind het allemaal lekker! Ook de Japanse keuken spreekt mij heel erg aan. Zo maakte ik dan ook een vegan miso ramen en heb ik me laten inspireren door de Japanse keuken voor een aardappelstamppot! Nu is er wel een probleem voor veganisten die van Japans eten houden: de keuken wordt best gedomineerd door vis. Zit het niet in de sushi, dan zit het wel in de bouillon van ramen verwerkt. Ik was dan ook heel blij dat ik het boek Vegan JapanEasy in de boekhandel tegenkwam.

Bij de Japanse keuken denkt men al snel aan tonijn, vlees van het Wagyu-rund, yakitori en sushi met zalm of andere vis. Tim Anderson, dé kenner van de Japanse keuken, laat zien dat de Japanse keuken in de basis veel plantaardige gerechten kent en dat vegetarische recepten makkelijk te transformeren zijn naar plantaardig door één of twee ingrediënten te vervangen. Ontdek de veelzijdigheid van de veganistische Japanse keuken met ‘Vegan JapanEasy’: een bord bomvol umami!

De cover van het boek is lekker over de top: het is (licht-)barbieroze met veel gouden elementen. Dat past wel bij Japan, want Japan kan hartstikke over de top zijn (voor Westerlingen). Je kan het boek niet missen! Er staan simpele maar wel mooie foto’s in het boek, en de bladzijden zijn mat. De tekstopmaak heeft echt een eigen stijltje en er staan ook veel kleurrijke illustraties in het boek.

Het boek begint met een inleidend hoofdstuk waar onder andere wordt verteld wat de basisingrediënten zijn van de (veganistische) Japanse keuken. De rest van de hoofdstukken zijn: Basic Seasonings & Sauces, Snacks, Small Dishes & Sides, Big Dishes, Big Rice & Noodle Dishes, Desserts & Drinks.

Vegan JapanEasy Tim Anderson

Per hoofdstuk

In Basic Seasonings & Sauces staan onder andere recepten voor Japanse klassiekers als dashi en tonkatsu. Deze sauzen/bouillons/smaakmakers zijn normaliter vegan zijn, dus het is erg handig dat hij hier recepten voor heeft bedacht.

Het allergrootste hoofdstuk is Snacks, Small Dishes & Sides. Hier staan niet alleen recepten voor vegan sushi en vegan gyoza’s, maar ook andere geweldige (bij)gerechtjes. Zo zijn de gegrilde mais met ponzu, shichimi togarashi en zwart sesamzaad, en de zoete aardappel met truffel-ponzu een paar van mijn favorieten.

Het volgende hoofdstuk is “Big Dishes“, maar ik vind dat hoofdstuk zijn naam niet eer aan doen omdat ik alle gerechten als hoofdgerecht nogal karig zou vinden. Zo is één van de gerechten bloemkool katsu curry en die zou je dan alleen moeten serveren met rijst. Ik zou er dan zelf nog een bijgerecht bij serveren, want alleen bloemkool met rijst vind ik zelf nogal weinig. Ook staat er een recept voor tempura, en dit is absoluut geen hoofdgerecht. Hij had dit hoofdstuk beter kunnen samenvoegen met het vorige hoofdstuk.

In het hoofdstuk Big Rice & Noodle Dishes staan een aantal ramenrecepten. Heel fijn, want ik vind dat er te weinig vegan ramen bestaat (daarom maakte ik ook zelf de vegan miso ramen)! Ook staan er meer dan genoeg diverse noedel- en rijstgerechtjes in. Wel betwijfel ik bij sommige gerechten of ze echt Japans zijn, zoals de “primavera fried rice” met asperges en erwten. Echter ben ik (helaas) nog nooit in Japan geweest, dus daar kan ik niet over oordelen. Bovendien, de cover van dit boek zegt ook dat er, buiten traditionele recepten, moderne Japanse gerechten in staan.

Vegan JapanEasy Tim Anderson

Het hoofdstuk Desserts & Drinks heeft echt een aantal verrassingen. Wat dacht je van “soy sauce butterscotch brownies” of watermeloen sake mojito? De meeste gerechten uit dit hoofdstuk zijn door Tim Anderson zelf bedacht, maar ik vind ze wel erg tof bedacht.

In het algemeen

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn de recepten in Vegan JapanEasy makkelijk te maken. Ook zijn ze makkelijk te volgen. Tegelijkertijd zitten de gerechten vol smaak en proeven ze ook echt Japans. Immers worden er veel Japanse ingrediënten gebruikt: van miso tot shichimi togarashi, van sake tot shiitake. Het leuke aan dit boek vind ik dat het een mix is van traditionele gerechten, maar ook van moderne of zelf bedachte recepten die tóch Japans proeven.

Wat ik overigens origineel vind aan dit boek, is dat het met een dosis humor is geschreven. Sommige kookboeken zijn gewoon een opsomming van recepten, maar masterchef-winnaar Tim Anderson maakt er wat leuks van. Zo is het onderschrift van het sub-hoofdstuk Vegan Sushi: “Difficulty: Not difficult, unless you try to open a vegan sushi restaurant in Japan, in which case, good luck to you” en schrijft hij bij een recept: “serves 16 croquettes, which is a lot (…) but they freeze well“.

Voor wie is dit boek? / Conclusie

Vegan JapanEasy is een musthave voor iedereen die gek is op Japans eten, of juist meer Japans(e smaken) wil leren kennen. Dat alle recepten makkelijk en vaak snel te maken zijn, is ook nog een fantastische bijkomstigheid voor op doordeweekse dagen. Dit maakt het een heel toegankelijk boek.