Home Boekrecensies Recensie: TLV Vegan – Jigal Krant

Recensie: TLV Vegan – Jigal Krant

TLV Vegan Jigal Krant

Ik ben dol op kookboeken. Niet omdat ik zelf niet kan koken, maar om zoveel mogelijk andere keukens, en dus ook smaken te leren kennen. De laatste tijd heb ik echt een “Midden-Oosten”-fase. Dit jaar ging ik in Colmar naar een Libanees-Syrisch restaurant (Palmyre) en in Gent ging ik ook naar een Syrisch restaurant (Fattoush). Ik was verkocht. Toen ik uit Gent kwam, zag ik ineens dat een paar maanden later het boek TLV Vegan van Jigal Krant zou uitkomen. “TLV” staat voor Tel Aviv. Nu heb ik nog nooit Israelisch gegeten, maar nu omringende landen Syrië en Libanon ook fantastisch eten hebben, kon Israelisch niet onder doen. Ik had gelijk.

Na zijn prijswinnende kookboek TLV komt Jigal Krant met een verrassend vervolg. Met de geestdrift en humor die we van hem gewend zijn, stort hij zich op de bruisende veganistische scene van Tel Aviv. Want nergens wordt zo verrukkelijk plantaardig gekookt als in het land zonder melk en honing. TLV Vegan is een kookboek, leesboek en een intrigerende poging te achterhalen waarom uitgerekend Tel Aviv is uitgegroeid tot de vegan capital of the world.

In TLV Vegan zijn koningsoesterzwammen koningsoesterzwammen en geen vegan pulled pork en zijn cashewnoten cashewnoten en geen vegan camembert. Groenten, fruit, bonen, granen, noten en zaden komen het best tot hun recht als ze gewoon zichzelf mogen zijn. Ze schitteren in 101 recepten om van te watertanden (die welhaast ongemerkt vegan zijn).

TLV Vegan prikkelt en daagt uit, maar is nooit belerend of dwingend. De sprekende beelden van Vincent van den Hoogen brengen je in vervoering en in gedachten naar de vrolijkste stad op aarde.

TLV Vegan

Zoals elk boek heeft ook dit boek een inleiding. Jigal vertelt waarom hij dit boek heeft gemaakt en over de veganistische revolutie in Tel Aviv. Zoals elk boek dat geen Europese recepten heeft, is er een hoofdstuk over smaakmakers. Hier worden ingrediënten uitgelicht die worden gebruikt in het boek.

Er zijn drie hoofdstukken met recepten: “Met je jatten” (fingerfood), “Aan tafel” (recepten waarmee je indruk kan maken tijdens uitgebreide lunches en diners), “Salatiem” (Israelische tapas) en “Basisrecepten”.

Meer dan een kookboek

Mijn eerste reactie toen ik het boek binnenkreeg was: wat een unit! Het boek bevat maar liefst bijna 450 pagina’s. Zoals de beschrijving van het boek al zegt, is het boek niet zomaar een kookboek. Het zit – buiten recepten – bomvol foto’s en verhalen. Verhalen over hoe Tel Aviv: hoe komt het dat juist Tel Aviv de vegan capital of the world is geworden? Jigal Krant heeft verschillende Israelischers geïnterviewd die vegan zijn: van een rabijn tot een soldaat. Wat is hun blik? Waarom zijn ze vegan geworden? Erg interessant om meer over veganisme en een andere cultuur te lezen – vind ik zelf.

TLV Vegan is dus geen standaard kookboek. Het is een foto-, lees- en kookboek in één. Je hebt zo het idee dat je echt Tel Aviv in wordt gezogen, in plaats van dat je alleen maar recepten namaakt in je eigen Nederlandse of Belgische keuken, zonder dat je je van enige achtergrond bewust bent.

Recepten

De recepten die in het boek staan zijn een fijne mix van modern, authentiek en eigen verzonnen recepten.

Zoals bij elk kookboekreview heb ik natuurlijk eerst zelf wat recepten gemaakt. Zo maakte ik eerst de spaghetti met zeekraal, techina (tahin) en walnoot, met daarbij de vleestomatensalade die een paar bladzijden verder op stond. Later in diezelfde week maakte ik voor lunch zelf brood (niet uit dit boek) met de TLV-tapenade, en die avond at ik nog geblakerde zoete aardappel met korianderroom, en de salade met rode biet, geroosterde paprika, cashews en chilisaus. Als kers op de taart nam ik als “toetje” de Tel Aviv Mule (een variant op de Moscow Mule).

TLV Vegan

Wat vond ik er van? De recepten zijn echt vol smaak en ze zijn stuk voor stuk heerlijk. Alle recepten die ik tot nu toe heb gemaakt, kosten wel enigszins wat tijd en moeite, maar dan heb je ook wel echt wat. Tijd is immers ook een ingrediënt. Niet alles is dus geschikt voor de doordeweekse avond als je thuis komt van je werk en je sterft van de honger. Echter, de recepten zijn verder niet heel moeilijk te maken. Verder worden er wat ingrediënten gebruikt die je niet in de supermarkt te krijgen, zoals isot biber. Vind ik zelf niet erg, want je leert zo alleen maar nieuwe smaken ontdekken!

Zoals Jigal Krant in zijn boek schrijft, zijn Israeliërs gewend om eten te delen. Veel recepten in het boek zijn daar dan ook op gemaakt. Met mijn vriend koos ik vaak twee gerechten uit als avondeten. De hoeveelheid bij de recepten deelde ik dan door twee, gezien veel recepten voor vier personen zijn (of we aten er gewoon twee dagen van). De porties vonden we net wat te weinig, maar wij zijn ook grote eters. Een toetje erbij maakt het goed. Overigens hadden we ook nog de wortelsoep met pitacroutons gemaakt. Hier stond bij dat het recept voor 10 personen zou zijn. Ik heb hier samen met mijn vriend twee dagen van geluncht. Al met al: je moet even voor jezelf inschatten of de porties goed zullen zijn.

Wijn-spijs combinaties

Dit boek heeft iets wat weinig andere kookboeken hebben. Bij bijna elk recept staat een tip voor een bijpassende wijn. Deze wijn-spijs combinaties zijn verzorgd door sommelier Jessy Bodec. Soms staat er ook een andere dranktip bij: bij één van de recepten staat bijvoorbeeld één van de cocktails uit het boek. Ik vind deze toevoeging hartstikke tof, ondanks dat ik geen grote drinker ben. Wijn-spijscombinaties zijn een kunst en ik drink in restaurants dan ook graag bijpassende wijn. Door dit boek kun je dit gewoon lekker aan je eigen keukentafel doen! (P.s: zie hier mijn vegan wijn-spijsrecepten)

Dit boek is echt wat voor jou als je van koken houdt en kennis wil maken met de (vegan) cultuur van Tel Aviv én uiteraard recepten met nieuwe, niet-Westerse smaken (die eens een keer niet Aziatisch zijn :-))!