Home Boekrecensies Recensie: Speedy BOSH!

Recensie: Speedy BOSH!

Speedy Bosh!

Ik ben allergisch voor de term “snel en simpel”. Alles moet tegenwoordig snel en simpel, en vaak doet dat af van de smaak of de mate van gezondheid van een gerecht. Maar ik geef toe, het komt wel eens voor dat ik geen zin heb om te koken, en dan is iets snels wel welkom. Boekenwinkels puilen uit met kookboeken met snelle en simpele gerechten. Toen ik in de boekenwinkel aan het neuzen was, zag ik Speedy BOSH! van Henry Firth en Ian Theasby liggen. De BOSH! boeken zijn enorm populair, en toen ik Speedy BOSH!, het nieuwste boek in de serie, zag liggen, kon ik het niet laten toch even te bladeren. Ik besloot dat dit boek toch wel met mij mee naar huis mocht. Waarom? Lees snel verder!

BOSH! are back with over 100 mouthwatering plant-based dishes you can get on the table in 30 minutes or less. (…) In just 30 minutes flat, you’ll be creating fragrant curries, hearty stews, comfort food for cold nights (just have a taste of the Ultimate Vegan Mac and Cheese!), indulgent puds, delicious rice and noodle dishes, and one-pan wonders. No fancy kit, no out-there ingredients. You’ll be able to get all the bits and pieces you need from your nearest major supermarket. Everything has been tried and tested and is bursting with flavour. Let vegan food never be called bland, because – honestly? – this might just be their tastiest collection of recipes yet as well as their quickest.

Het boek is opgedeeld in 7 hoofdstukken: Hearty, Takeaways, Sharing, Lighter, Sweet, Drinks en Breakfast. Daar voor is nog een introductie die opgedeeld is in een shopping list, speedy hacks en speedy feasts.

Speedy BOSH!

De grootste reden dat ik überhaupt een kookboek koop, is omdat er gerechten of recepten in staan die vernieuwend of creatief zijn, of omdat er combinaties in staan waar ik zelf nooit aan had gedacht. Nu staan er in het boek Speedy BOSH! hier en daar wel wat classics (vooral in het hoofdstuk Takeaways), maar er staan net zoveel recepten in die lekker creatief zijn! Denk aan chimichurri couscous met gerookte tofu, gochujang bloemkool schnitzel, frying pan cookie, of een Koreaanse versie van de cocktail Bloody Mary.

Wat me ook opviel is dat de heren absoluut niet inleveren op smaak. De recepten zijn dan wel snel klaar, maar dat betekent niet meteen dat ze geen smaak mogen hebben! Sommige recepten hebben dan ook een aardige ingrediëntenlijst. Wellicht is dit boek dan iets minder geschikt voor mensen die op hun budget moeten letten. De meeste ingrediënten zijn echter wel dingen die je (waarschijnlijk al) in je voorraadkast hebt, zoals specerijen en gedroogde kruiden, edelgist of tahin.

Wat voor recepten kun je verwachten? Veel recepten zijn Aziatisch, maar er staat ook het een en ander in aan pastagerechten, Midden-Oosterse, Mexicaanse en fusion gerechten, en gerechten uit de Engelse keuken. Ook zijn alle ingrediënten – zover ik heb gezien – gewoon te koop in de supermarkt!

Dit boek is echt wat voor jou als je een keer niet zoveel tijd wil besteden aan koken, maar toch iets smaakvols (en origineels) op tafel wil toveren.