Home Boekrecensies Recensie: Plants Only Kitchen, Gaz Oakley

Recensie: Plants Only Kitchen, Gaz Oakley

Plants Only Kitchen Gaz Oakley

Gaz Oakley: je kent hem misschien van zijn YouTube kanaal Avant Garde Vegan of van zijn eerdere kookboeken, zoals Vegan Party. Sinds eind vorig jaar heeft hij alweer zijn derde boek uitgebracht: Plants Only Kitchen.

De meer dan 70 vegan recepten in ‘Plants Only Kitchen’ staan garant voor een ware smaakexplosie in de keuken! Met dit nieuwe kookboek van Gaz Oakley kan werkelijk iedereen plantaardig eten. Zonder gedoe en zonder ingewikkelde ingrediënten. Dankzij de handige symbolen kun je in een oogopslag zien of een gerecht eiwitrijk of glutenvrij is en welke maaltijd in 15 minuten op tafel staat. Van perfecte pasta’s en krachtige curry’s tot de lekkerste soepen, burgers en desserts. ‘Plants Only Kitchen’ staat boordevol eenvoudige vegan recepten voor de hele dag. Gaz Oakley heeft met zijn vegan recepten al meer dan een miljoen volgers op social media. Zijn opwindende gerechten bewijzen dat een plantaardige maaltijd niet alleen gezond en verantwoord is, maar ook waanzinnig lekker!

Het boek trekt meteen je aandacht met de felgele kaft. Zo kleurig dat de buitenkant is, is ook de binnenkant. Geen cliché witte bladzijden (oké, een paar dan), maar vrolijk geel of blauw. De bladzijden van het boek zijn mat, wat ik zelf wat minder mooi vindt omdat in het algemeen foto’s dan wat minder mooi uitkomen. De matte bladzijden maken de foto’s er echter niet minder op, de gerechten zijn mooi gefotografeerd en alle foto’s zien er erg feestelijk uit. Dat laatste vind ik erg goed, want eten hoort altijd een feestje te zijn!

Plants Only Kitchen Gaz Oakley

Er zijn maar liefst 10 hoofdstukken in Plants Only Kitchen: Ontbijt, Soepen, Hapjes, Perfecte Pasta, Krachtige Curry’s, Hoofdgerechten, Ovengerechten, Burgers, Bijgerechten & Salades, en Nagerechten. Wat ik leuk vind aan deze indeling, is dat de hoofdstukken ingedeeld zijn op soort eten (zoals curry’s of salades). Echter vind ik het minder logisch dat één hoofdstuk Hoofdgerechten heet, want ook ovengerechten of pasta zijn net zo goedo hoofdgerechten.

Soort recepten

Een deel van de recepten is eitwitrijk, maar: lang niet allemaal! Er staan namelijk ook genoeg “normale” recepten in. In die zin is de cover ietwat misleidend. Verder zijn de recepten allemaal eenvoudig om te maken. Eenvoudig betekent in dit geval overigens niet dat ze ook snél te maken zijn. De meeste recepten zijn binnen 30 á 60 minuten klaar. Een handje vol duren wat korter.

Tevens staat bij elk recept niet alleen een icoontje of het eiwitrijk is, maar ook of het glutenvrij is, binnen 15 minuten klaar of handig om te mealpreppen.

Keukens

Ik denk dat Gaz er wel een beetje bekend om staat dat hij veel gerechten veganized (ofwel: een vegan versie maakt van bestaande vlees- of visgerechten). Je vindt dan ook veel traditionele gerechten terug in zijn boek. Zijn gerechten hebben invloeden van de Engelse keuken – hij is zelf immers Engels. Engelse klassiekers ontbreken dan ook niet in dit boek. Denk aan Welshe cawl en een portobello wellington. Verder staan er veel gerechten in met invloeden uit Aziatische en Zuid-Amerikaanse keukens, en de Italiaanse keuken (pasta’s!).

Plants Only Kitchen Gaz Oakley

Het fijne aan de boeken van Gaz is dat hij niet vies is van een gerecht goed smaak geven. Dat doet hij door veel kruiden en specerijen te gebruiken in zijn recepten en/of ingrediënten te gebruiken die al veel smaak hebben.

Geen kant-en-klare vleesvervangers

Wat ik ook fijn vind aan Plants Only Kitchen, is dat er geen kant-en-klare vleesvervangers gebruikt worden. Deze zijn namelijk vaak ongezond. In plaats daarvan gebruikt Gaz Oakley bijvoorbeeld peulvruchten of tofu. Ik vind dat hij hiermee een goed signaal af geeft: je kan prima koken zonder vleesvervangers (meer dan prima zelfs)!

Porties / verhoudingen

De porties in dit boek zijn oké. Bij sommige recepten kloppen ze wel, maar bij sommige recepten moet er echt nog wat bij aan ingrediënten of moet er gespeeld worden met de verhoudingen. Dat is natuurlijk wel hoe ik het ervaar, wellicht zijn de recepten voor jou al helemaal prima.

Conclusie / voor wie is dit boek?

Dit boek is erg geschikt voor mensen die graag oude vertrouwde recepten eten of net de transitie maken van vleeseter naar veganist. Ook zal dit boek fijn zijn om te gebruiken als er vleeseters komen eten! Zo kun je laten zien dat veganistisch nét zo lekker kan zijn, en dan ook nog eens cruelty en guilt-free 😉