Home Boekrecensies Recensie: Hoe overleef je? – Michael Greger

Recensie: Hoe overleef je? – Michael Greger

Hoe overleef je? Michael Greger

In eerste instantie werd ik veganist omdat het boek Ooit aten we dieren mijn ogen had geopend wat betreft vlees eten en de bio-industrie. Pas daarna ging ik mij verdiepen in andere beweegredenen. Het bleek dat er nog veel meer goede redenen zijn om vegan of plantaardig te gaan eten. Niet alleen voor het klimaat en voor natuurbehoud, maar ook voor je eigen gezondheid. Het boek Hoe overleef je?, ook wel bekend als How not to die?, van Michael Greger, is op het gebied van gezondheid wat mij betreft dé eye-opener waarom je vandaag nog vegan / plantaardig moet gaan eten! Waarom? Lees snel verder!

De meeste oorzaken van vroegtijdig overlijden kunnen voorkomen worden door eenvoudige veranderingen in levensstijl en dieet. In de bestseller Hoe overleef je? vertelt de Amerikaanse arts Michael Greger over het enige wetenschappelijk bewezen dieet dat zowel bescherming biedt tegen veel oorzaken van vroegtijdig overlijden en lichamelijke gebreken, als ziektes kan omkeren.

Ons lichaam wil gezond zijn. Als het lichaam een beschadiging oploopt dan kan het dit vaak zelf genezen. Daar moet je jouw lichaam echter wel de kans voor geven. Zonder dat we ons dit realiseren doen we dit vaak niet. Hoe houd je jouw lichaam zo sterk mogelijk, zodat het zelf goed ziektes kan afweren en voorkomen? De vijftien meest voorkomende doodsoorzaken komen in dit boek aan bod zoals hart- en vaatziekten, diabetes, alzheimer en kanker. Wat moet je eten om de kans op deze ziektes zo laag mogelijk te houden? Of wat moet je eten om ervan te genezen? Op deze vragen geeft Micheal Greger antwoord, zich baserend op recent wetenschappelijk onderzoek.
Om gezond eten gemakkelijk te maken heeft dokter Greger zijn Dagelijkse Dozijn ontwikkeld: voedingsmiddelen met de bijbehorende hoeveelheden die je elke dag zou moeten eten. Zodat je lichaam optimaal in staat is veel ziektes te voorkomen. Dit boek is een must voor al diegenen die hun gezondheid in eigen hand willen houden en zo gezond mogelijk oud willen worden.

Michael Greger is een internationaal bekende arts, voedingsdeskundige en oprichter van de populaire website Nutritionfacts.org.

Ik had dit boek eerst als e-book, maar na een kwart gelezen te hebben, leek dit boek mij zo waardevol dat ik het als fysiek boek wilde hebben. Het is een vrij dik boek: het heeft precies 400 bladzijden, zónder notenlijst! Echt een dikke pil dus. De notenlijst is maar liefst 155 pagina’s lang en te downloaden op hoeoverleefje.nl.

Als je het boek openslaat en er doorheen bladert, ziet alles er georganiseerd uit. Er zijn duidelijke kopjes en ook zijn er aparte kaders waar iets extra’s wordt uitgelicht.

Het boek begint met een voorwoord en inleiding en bestaat verder uit twee delen. In het eerste deel gaat Michael Greger in op de 15 meest voorkomende ziekten waar mensen (vroegtijdig) aan overlijden: hart- en vaatziekten, longziekten, hersenziekten, spijsverteringskankers, infecties, diabetes, hoge bloeddruk, leverziekten, bloedkankers, nierziekten, borstkanker, depressies, prostaatkanker, de ziekte van Parkinson en iatrogene ziekten (ziekten die ontstaan door medische fouten).

In het tweede deel gaat Michael Greger in op wat je het best kunt eten om zo gezond mogelijk te leven en de ziektes (proberen te) voorkomen.

Review “Hoe overleef je?”

De inleiding van dit boek is relatief lang, maar het maakt wel de hele opzet van dit boek duidelijk. Michael Greger zet uiteen dat overlijden aan ouderdom niet bestaat, maar dat onderliggende ziekten altijd de oorzaak zijn. Logisch ook eigenlijk! Veel ziekten ontstaan al vroeg in je leven, zonder dat je het überhaupt door hebt. Natuurlijk word je steeds minder weerbaar des te ouder je wordt, maar dat maakt “gezond sterven” niet onmogelijk. Hoe? Door wat je eet.

Je hebt je eigen gezondheid meer in de hand dan je denkt!

Iets wat ik al een tijd dacht, wordt door deze arts bevestigd in dit boek. (Westerse) artsen worden amper tot niet opgeleid over het effect van voeding op je gezondheid! Artsen kijken te veel naar het behandelen van symptomen van een ziekte, in plaats van naar de oorzaak van de symptomen zelf. De farmaceutische industrie wrijft daarbij in haar handjes, want het oplossen van ziekten gebeurt natuurlijk met allerlei middeltjes waar zij dik aan verdient. Long story short: uit dit boek blijkt dat (veel van) deze middelen meer kwaad dan goed doen.

Wat ik overigens ook een interessant feit vond, is dat Greger korte metten maakt met de mythe dat ziektes “in de familie zitten”. Er zijn wel degelijk erfelijke ziektes, maar dan gaat het om ziektes met een mutatie in het DNA. Echter kan – bijvoorbeeld – hoge bloeddruk niet in je familie zitten. Een hoge bloeddruk is namelijk eenvoudig te voorkomen door goed te letten op wat je eet.

Welk voedsel prijst Greger dan aan?

Hoe overleef je? toont grof gezien aan dat je alle genoemde ziektes kunt (proberen te) voorkomen of omkeren door het juiste voedsel te eten. Greger schrijft dat onbewerkt plantaardig eten (ook wel: whole food plant based food) het meest gezond is.

In het deel waar de 15 ziektes worden besproken, gaat Greger in op hoe die ziekten ontstaat, welk plantaardig voedsel dat precies kan (kán!) voorkomen, en hoe dat dan precies in elkaar steekt wáárom dat voedsel helpt.

In het tweede deel gaat het over het “Gregers Dagelijkse Dozijn”. Hij somt op wat we elke dag nodig hebben om gezond te eten: bonen, bessen, “ander fruit”, kruisbloemige groente, groene bladgroente, “andere groente”, lijnzaad, noten en zaden, kruiden en specerijen, volkoren granen, drinken en lichaamsbeweging. Over elk onderdeel vertelt hij niet alleen waarom iets gezond is, maar ook op wat voor manieren je dit in je eten kan verwerken. Lekker praktisch dus! Mocht je nou meer inspiratie willen, hij heeft een bijpassend kookboek gemaakt.

Overigens is alles in Hoe overleef je? volledig wetenschappelijk onderbouwd. Het gaat dan niet over wat losse of kleine onderzoekjes, maar vooral over meta-analyses. De informatie is dus betrouwbaar.

Hoe leest het boek?

Hoe overleef je? is toegankelijk en leest makkelijk weg. Bij zo’n dik boek zou je denken dat hij flink zal gooien met droge informatie, maar hij schrijft op een prettige wijze. Hij probeert het verhalend te vertellen. Wel gooit hij hier en daar met medische termen, maar ik denk ook niet dat je soms anders kunt verwachten. Ook staat er zó veel informatie in, dat ik dit boek vaak in kleine stukjes heb gelezen. Ik wil namelijk dat ik informatie goed in me kan opnemen.

Wat je in je achterhoofd moet houden…

Sidenote bij dit boek is natuurlijk wel: je kunt nog zó je best doen om geen ziekte te krijgen, maar 100% een ziekte voorkomen kun je nooit. Ook zijn sommige ziektes niet te genezen door simpelweg voeding. Maar, voelt het niet fantastisch als je heel goed voor je lichaam zorgt door alleen maar gezond te eten?