Recensie: Heel veel veg!, Hugh Fearnley-Whittingstall

Veganistisch worden is een grote stap. Veel mensen denken dat je ineens klakkeloos alles moet vervangen en denken (denk ik) standaard aan vegan hamburgers of dat soort dingen. Echter veel vleesvervangers (die pretenderen vlees te zijn) zijn echt niet gezond. En zelf vind ik het wel belangrijk om gezond te eten. Veganistisch worden is ook een grote ontdekkingstocht – en leuk dat die is. Want sinds ik vegan ben, ben ik veel veelzijdiger gaan eten. Ik ben bijvoorbeeld veel meer verschillende soorten groenten gaan eten. Het boek Heel veel veg! van Hugh Fearnley Whittingstall heeft mij daar ook bij geholpen. Ik vertel je er graag meer over!

In Heel veel veg! van Hugh Fearnley Whittingstall spelen groenten de hoofdrol. In zijn vervolg op de evergreen Veg! laat de tv presentator en auteur zien dat onbewerkte, natuurlijke ingrediënten de beste basis vormen voor de heerlijkste groentegerechten.

Als je in een boekenwinkel loopt, kan dit boek niet missen. Het valt enorm op door de roze fluoriserende letters, en dik dat het boek is! Het heeft meer dan 400 bladzijden. Elk recept bevat een verhelderende foto. De foto’s zijn niet denderend scherp, maar wellicht komt dat door de keuze van het matte papier. De opmaak is lichtelijk speels maar toch zeer overzichtelijk.

Het boek is opgedeeld in acht hoofdstukken: Groentefeest, Spicy, Uit de oven, Stevige salades, Soep en bouillon, Rauw, Mezze, tapas en bijgerechten, en Aardappels en granen. Het hoofdstuk “spicy” vind ik een beetje ongelukkig gekozen, want hoe spicy (kruidig of pittig) iets is, is hartstikke subjectief.

Waarom ik dit boek interessant vind, is omdat ik zelf vaak graag Aziatisch eet (Japans, Indiaas, Indonesisch, etc), en in dit boek staan niet veel recepten uit dat continent. Er staan vooral Europese recepten in, en dat vind ik juist erg interessant. Ik vind het namelijk belangrijk om een kookboek te hebben waarin recepten staan die ik anders zelf nooit zou bedenken. Wat me op het volgende brengt: veel recepten in dit boek zijn absoluut niet standaard en er staan verrassende combinaties in. B

ij verrassende combinaties denk je misschien ook wel aan aparte ingrediënten, maar dat valt in dit boek dus enorm mee. De meeste ingrediënten zijn gewoon bij de supermarkt om de hoek te koop. Dat is wat ik zo fantastisch vind aan dit boek: het staat vol smaakvolle, bijzondere en verrassende gerechten met “gewone” (en  vergeten) ingrediënten.

Ook zijn de recepten heel puur: er komen geen vleesvervangers of ander soort vervangers aan te pas. Dit maakt het een enorm origineel boek, want veel veganistische kookboeken staan hier juist vol mee!

Het leuke aan dit boek is ook dat er bij bijna elk recept variaties staan. Zo kun je het recept een beetje tweaken naar hoe jij het het liefst wil. Óf: je doet bijv. de groenten die er als variatie bij staan, gewoon nog extra bij.

Soms vind ik de porties niet helemaal kloppen. Het is namelijk ook niet altijd duidelijk of een recept bijvoorbeeld een hoofdgerecht is, of een lunchgerecht. Daarom kijk ik zelf ook niet naar voor hoeveel personen het is, maar naar of het genoeg is voor mij en mijn vriend (we zijn grote eters). Handig is wel dat bij sommige gerechten een (ander) bijgerecht staat, dan weet je eigenlijk meteen dat het niet genoeg zal zijn als hoofdgerecht. Wat je natuurlijk ook kunt doen is het recept verdubbelen zodat het alsnog genoeg is voor een avondmaaltijd.

Voor wie is dit boek?

Ben jij fan van whole food plant based eten, en ben je in voor smaakvolle gerechten met bijzondere combinaties met gewone ingrediënten, dan is dit boek iets voor jou.