Recensie: Flavour – Yotam Ottolenghi

Recensie Flavour Ottolenghi

Ik kende Yotam Ottolenghi al een tijdje. Of nouja, kennen. Ik kende hem van tv. Ik keek vroeger namelijk vaak Masterchef Australië (de allerleukste versie van Masterchef), en daar kwam meneer Ottolenghi wel eens voorbij. Hij werd daar geprezen als een legende, maar ik kende hem toen nog niet. In Nederland bleek hij ook niet onbekend, hij had destijds al een paar boeken op zijn naam.

Voor degenen die Ottolenghi nog niet kennen: deze van oorsprong Israelische man staat bekend om dat hij veel met groenten kookt. Veganistisch is hij niet, vegetarisch ook niet, maar een groot deel van zijn recepten zijn wel vegetarisch. Ook veel van zijn kookboeken zijn vegetarisch. Net zoals Flavour. Het toffe aan Flavour is, dat – ik denk – zo’n driekwart van de recepten veganistisch is. De rest kun je – op een paar recepten na – makkelijk veganizen.

Laten we eens naar het boek gaan kijken!

In meer dan 100 recepten toont Yotam Ottolenghi samen met Ixta Belfrage de oneindige mogelijkheden die groenten ons te bieden hebben. Recepten voor doordeweekse avonden, toegankelijke combinaties met een groots effect en opvallende maaltijden voor de ontspannen en avontuurlijke kok. Flavour biedt een revolutionaire aanpak die groenten naar een hoger plan brengt.

Wat een beloftes hè? Zal hij ze waar maken?

Flavour Yotam Ottolenghi recensie

Het boek begint zoals gewoonlijk met een inleiding. Daarna is er een hoofdstuk waarin wat meer staat over een paar “exotische” ingrediënten die in het boek worden gebruikt.

Vervolgens zijn er drie grote hoofdstukken met elk weer aparte onderdelen. Die drie hoofdstukken zijn: “Bereidingswijzen”, “Combinaties” en “Producten”. In het hoofdstuk “Bereidingswijzen” zijn recepten ingedeeld op bereidingswijze. In het hoofdstuk “Combinaties” staan gerechten met verschillende ingrediënten met de vier belangrijkste smaaktypes: zoetheid, vetheid, zuurheid en chili-hitte. Waar het hoofdstuk “Producten” over gaat, kun je wellicht al raden.

Als laatst wordt nog afgesloten met een hoofdstuk met maaltijdsuggesties en feestmaaltijden.

Ook al is het een jaar geleden dat ik dit boek kocht, ik kan mijn eerste indruk van dit boek nog wel herinneren. Het boek is lekker dik en op het eerste gezicht werd ik meteen aan getrokken door de (foto’s van) de recepten. Ik ging watertanden van de foto’s in combinatie met de receptnamen. In dit boek staan alles behalve cliché recepten. En dat is alles wat ik wil.

De recepten in het algemeen

Veel recepten zijn uit of geïnspireerd op Aziatische keukens, zoals de Indiase, Thaise, Koreaanse en Chinese. Natuurlijk kunnen er ook geen recepten ontbreken die geïnspireerd zijn op de Midden-Oosterse keukens. Hier en daar vind je wat Italiaanse recepten.

Een groot deel van de recepten is prima te maken met ingrediënten uit de supermarkten, maar soms moet je even een bezoekje brengen aan een toko of een Midden-Oosterse supermarkt. Kan zijn dat je gochujang (Koreaanse gefermenteerde chili-bonenpasta), shoaxing (Chinese rijstwijn) of pul biber (Aleppo peper) nodig hebt. Geen probleem voor mij, dat maakt die gerechten juist!

De beschrijving van het boek geeft aan dat er gerechten in staan voor doordeweekse avonden. Nu weet ik dat de gemiddelde Nederlander enorm van “snel en simpel” houdt. In dat geval is dit boek niet iets voor jou. Er staan heus wel recepten in die binnen 30 minuten op tafel staan, maar er staan ook meer dan genoeg recepten in die tijd nodig hebben. Maar… vergeet niet: tijd is ook een ingrediënt. En dat weet Ottolenghi maar al te goed.

Het boek Flavour bevat ook veel “losse” gerechten. Bij veel gerechten moet je er nog een ander gerecht(je) bijzoeken of er zelf iets bij verzinnen. Gelukkig staan bij de recepten vaak al aanbevelingen.

Recensie Flavour

Wat ik vond van de recepten

Mede door Ottolenghi heb ik geleerd dat tijd een ingrediënt is. Er kan zoveel gebeuren met een ingrediënt, zolang je er maar de tijd voor neemt. Je weet gewoon niet wat je overkomt als je altijd gewoon gekookte of gebakken groenten hebt gegeten. Op deze manier kunnen mensen ook veel meer groenten waarderen, denk ik.

Het fijne aan de recepten in Flavour, zijn ook de combinaties die hij maakt. Hij weet niet alleen precies dat A en B fantastisch combineren, maar ook nog terwijl A op manier X is bereid, en B op manier Y. Het boek doet zijn naam in ieder geval eer aan.

Het jammere tegelijkertijd vind ik wel dat weinig recepten geschikt zijn voor doordeweeks. Ik kook ontzettend graag, maar ik wil niet dagelijks een uur in de keuken staan na een drukke werkdag.

Ben jij een enthousiaste thuiskok en vind je het niet erg om soms even in de keuken te staan of soms een bezoekje te brengen aan de toko of de Midden-Oosterse winkel? Vind je smaak enorm belangrijk in gerechten en vind je het effect van manier van bereiding van ingrediënten net zo fascinerend als ik? Dan is Flavour echt een boek voor jou.