Home Boekrecensies Recensie: Caribbean Vegan, Taymer Mason

Recensie: Caribbean Vegan, Taymer Mason

Caribbean Vegan

Ik houd van nieuw, ik houd van ontdekken, en toen ik een beetje op het wereldwijde web aan het rondkijken was, kwam ik het kookboek Caribbean Vegan tegen. Het trok meteen mijn aandacht omdat ik eigenlijk nóóit Caribisch kook(te). Sterker nog, ik wist niet eens wat typisch Caribisch was. Omdat het kookboek in het Engels was, wist ik dat ik deze niet zou kunnen vinden in de boekhandel en heb ik hem op de gok gekocht. Gelukkig maar.

Het vervelende aan een boek online kopen is dat je er niet in kan kijken. Omdat er echter meer dan 200 recepten in het boek staan, durfde ik de gok te wagen. Er zou vast wel wat lekkers in staan. Wat me stiekem nog wel tegenhield, was dat ik bij recensies las dat er weinig plaatjes in staan. Dat vind ik vaak ook minder, want het oog wil ook wat. Zo weet je namelijk hoe lekker het eten dat je gaat koken er uit gaat zien (of hoort uit te zien haha). Ook al staan er weinig plaatjes in het boek, het oogt ondanks de witte bladzijden met zwarte letters toch redelijk kleurrijk door sommige kleuraccenten. Het lettertype van de namen van de recepten is feestelijk.

Het boek is opgedeeld in 9 hoofdstukken: Seasonings and sauces, Breakfasts, Appetizers, Soups and stews, Mains, Side dishes, Teas and sweet and savory delights, Desserts en Drinks and cocktails. Ofwel: alles wat je kan bedenken zit in dit boek. Ook begint het boek met een inleiding, waar uitleg staat over Caribische ingrediënten en wat je nodig hebt in de keuken om Caribisch eten te maken.

Veel “exotische” ingrediënten

Ik waarschuw je alvast: om gerechten uit dit boek te maken, kun je voor sommige ingrediënten niet altijd terecht bij de supermarkt. Zo heb ik al Angostura bitters en moringapoeder gekocht om recepten te maken uit het boek. Voor velen is dit iets wat men weerhoudt om een kookboek te kopen, maar voor mij wordt het alleen maar interessant want zo leer ik smaken kennen die ik nog niet kende, en dat is fantastisch! Bovendien, het zijn vaak ingrediënten waar je lang mee doet en die gewoon lekker lang in je voorraadkast kunnen staan.

Niet elk recept (of een receptencombinatie) is geschikt voor een doordeweekse avond. Sommige recepten bevatten namelijk veel elementen. Des te leuker om in het weekend een Caribisch eetfeest te maken als er bijvoorbeeld mensen komen blijven eten. Niet getreurd: er zitten ook echt wel recepten bij die je doordeweeks kan maken. Voor veel recepten heb je ook veel ingrediënten nodig, maar veel daarvan zitten als het goed is wel in je voorraadkast (zoals sojasaus of bepaalde gedroogde kruiden of specerijen).

Ik vind de recepten in Caribbean Vegan erg duidelijk omschreven. Zo staat er vaak per element aangegeven wat je moet doen (zoals: “To make the filling…”). Ook staan er soms kooktips bij zodat je het recept nog beter, lekkerder of authentieker kan maken. De porties zijn echt goed: zeker niet te weinig! Het fijne aan dit boek vind ik ook dat er weinig tot geen vleesvervangers gebruikt worden. Dus geen kipstukjes of dat soort dingen.

Last but not least en het meest belangrijk: de gerechten smaken fantastisch. De gerechten zijn echt smaakbommen! Zo heb ik bijvoorbeeld de “Caribbean Macro Bowl” gemaakt, met zoete aardappelballetjes met (homemade!) Jamaican Jerk, kokos-moringa quinoa, o.a. rode kool, cherrytomaten en bakbanaan en een gember-tahin dressing. Een ander recept die ik had gemaakt was de “Plantain Wellington”. Iedereen kent het klassieke gerecht Beef Wellington wel. Dit is een Caribische variant erop: in het deeg is bakbanaan verwerkt en de vulling bestond uit onder andere champignons, bleekselderij, zoete aardappel en wortel gekruid met onder andere gerookte paprika en piment. Daarbij at ik een salade met rauwe boerenkool, gegrilde tomaat, ananas en een dressing van sinaasappel en marjolein. Jum!

Voor wie is dit boek?

Houd jij van een nieuwe keuken leren kennen, met daarbij nieuwe smaken en ingrediënten, en ben jij niet vies van even in de keuken staan, dan is Caribbean Vegan echt wat voor jou!