Kookboek: De groene bakplaat

door Simone

Hoe leuk, een paar weken geleden had ik bij AKO twee vega(n) kookboeken gewonnen! Een daarvan is De groene bakplaat van Rukmini Iyer. Dit boek sprak me erg aan omdat ik eigenlijk nooit ovenschotels maak. Meestal gaat er bij mij één onderdeel van een gerecht de oven in, zoals deze bloemkoolsteaks. Nu houd ik vaak van uitgebreid koken, maar soms heb ook ík minder zin om te koken en dan zou een bakplaat de oven inschuiven wel een goede oplossing zijn! 

Beschrijving
Maak de lekkerste vegetarische en vegan ovengerechten! Laat de oven het werk doen: met deze 75 recepten zet je eenvoudig een snelle, gezonde en veelzijdige maaltijd op tafel. Met overzichtelijke schema’s vol handige tips om je eigen groene bakplaat samen te stellen.
 
Review in één woord
Potentieel

Uitgebreide review
Het eerste wat me opvalt als ik dit boek opensla, is hoe kleurrijk het is! Elke “bakplaat” is gefotografeerd op een kleurrijke achtergrond. Wat me ook opvalt, is dat het boek een enorm goede structuur heeft. De helft van het boek bestaat uit vegan recepten, en de andere helft uit vegetarische recepten. Die helften zijn allebei weer onderverdeeld in recepten die lekker snel zijn (tot 30 minuten), die iets meer tijd kosten (tot 45 minuten) en die 1 uur of langer kosten. Omdat dit boek ook een vegetarische helft heeft, is dit boek wat minder toegankelijk voor veganisten. Veel recepten in deze helft draaien echt om kaas. Of dit te vervangen is met veganistische kaas, weet ik niet, omdat ik zelf nooit kaas heb gelusten en dus ook nooit vegan kaas zal proberen. Ik kan indenken dat veganistische kaas niet altijd hetzelfde effect bij koken zal hebben als echte kaas. Aan de andere kant, er zijn ook wel een paar gerechtjes waar je kaas weg kunt laten en wellicht wat groente erbij kan doen. Dit boek is dus vooral geschikt voor vegetariërs, flexitariërs, mensen die de overstap maken van vleeseter naar veganist/vegetariër, of voor veganisten die het niet erg vinden om de vegetarische recepten aan te passen.

Het fijne aan dit boek vind ik dat de veganistische helft whole food plant based is: het bestaat (bijna!) alleen maar uit verse groente, fruit, peulvruchten, granen, noten en zaden, en er komen dus (bijna) geen pakjes en zakjes of (vlees)vervangers aan te pas.

 

Ik vind een kookboek altijd geslaagd als er recepten of smaakcombinaties in staan waar ik zelf niet op zou zijn komen of die ik eigenlijk nooit maak. Bij dit boek is dat het geval. Te denken valt aan miso-aubergines met gerookte tahoe, zoete aardappel in pinda-tomatensaus of bietjescurry met kikkererwten en kokos. Het boek heeft ook een fijne mix van recepten met invloeden uit verschillende keukens, zoals Mediterraans, Midden-Oosters en Aziatisch.

Wel vind ik sommige recepten vrij karig en niet waardig voor avondeten. Zo is er een recept die bestaat uit orzo, tomaatjes en verse basilicum, of een recept die bestaat uit spitskool, shiitakes en rijst. Ik denk dat ik na het eten van zo’n gerecht niet snel vol zit. Omgedacht maakt dat deze recepten juist wel weer geschikt als lunchrecepten of geschikt voor mensen die even minder budget hebben!  Verder vind ik de persoonsaanduiding niet altijd kloppen, sommige recepten die als recepten voor 4 personen staan aangegeven, zou ik prima alleen samen met mijn vriend kunnen opeten.

Al met al: het boek heeft potentie. Het heeft een leuke opzet, er staan lekkere gerechten in, maar er moet nog wel wat getweakt worden aan de recepten. Ook zal het boek voor een die-hard veganist misschien niet heel toegankelijk zijn.

 

Dit vind je vast ook leuk

Laat een reactie achter

UA-155859823-1