Home Hotspots Hotspot: Zwier (Vinkeveense plassen)

Hotspot: Zwier (Vinkeveense plassen)

door Simone
0 reactie
Zwier

Na een jaar niet op vakantie te zijn geweest door het coronavirus, werd het weer eens tijd om ergens naartoe te gaan. Op vakantie naar het buitenland kon nog niet in juni, dus dan maar gewoon in eigen land! Sterker nog, mijn vriend en ik kozen een plekje uit die wel heel dicht bij huis was… glamping Zwier bij de Vinkeveense plassen! Dit is nog geen 20 minuten rijden van Utrecht.

Waarom we voor Zwier kozen

In eerste instantie wilden mijn vriend en ik graag iets van een natuurhuisje. Maar, bij vakantie hoort wel een beetje dat je lekker kan gaan uiteten (vinden wij). Gezien de toen geldende coronamaatregelen konden we nog helemaal niet uiteten. Dus dan zouden we moeten afhalen, maar natuurhuisjes liggen vaak afgelegen en het vegan aanbod in dorpen is vandaag de dag ook niet echt iets om over naar huis te schrijven.

Toen kwamen we Zwier tegen, een glamping met huisjes en tenten, waar óók nog eens alle maaltijden bij waren inbegrepen. Op de website stond dat alle maaltijden die ze serveren vegetarisch zijn, dus we dachten: dan zal het ook wel geen probleem zijn als wij als vegan kwamen eten. Dit had ik nagevraagd en dit was inderdaad helemaal geen probleem.

Wat we van Zwier vonden

Eerste indruk van Zwier

Zwier is geen camping zoals alle andere campings. Het is een glamping gelegen aan een klein haventje, en het terrein is niet afgesloten. Sterker nog, er staan ook gewoon een paar woonhuizen aan het haventje. Wij hadden een huisje (van Zwier) met de haven als uitzicht (een “havenhuisje”), maar er waren ook gemeubileerde tenten.

Als ik ergens kom, vind ik het fijn om de boel even te verkennen. Bij aankomst zagen we al een grote moestuin liggen. Daar worden kruiden/groenten/fruit verbouwd die ze gebruiken in het eten dat je krijgt, en er is ook een stukje met kruiden die je kan plukken voor in je thee. Superleuk.

Zwier heeft daarnaast “de huiskamer”, wat tegelijk de receptie is, een winkeltje, een deel waar je kan zitten en waar je spelletjes of boeken kan pakken, en een deel waar je je eten kan afhalen. In het winkeltje verkopen ze alleen maar biologische dingen, supergoed! Je kan er vooral drinken kopen (van sap tot cola, van bier tot wijn) en lekkere snacks (van chips tot olijven, van taartjes tot chocola). Vaak reken je zelf af, dus het gaat allemaal op goed vertrouwen.

Ik vond dat er een fijne, ongedwongen en relaxte sfeer hing. Misschien voelde het ook allemaal extra fijn omdat de dagen dat wij er waren, het prachtig weer was (25 graden en zon)

Over het huisje

Het havenhuisje is een prachtig huisje. Als je geluk hebt (zoals ons), kijk je direct op het haventje vanuit bed (zie foto’s). Verder zit er een zitje in, een gedeelte waar je koffie en thee kan zetten en waar een koelkast staat, een derde bed en een mooie badkamer met inloop- en regendouche.

Ook buiten is een zitje. Om het huisje heen is het mooi groen en het is er heerlijk rustig. Je zit tussen tjirpende vogels (iets wat ik midden in de stad aan een drukke straat nooit zoveel hoor) Het haventje zelf is ook lekker rustig, er komen bijna geen mensen.

Ohja, niet heel onbelangrijk: het huisje heeft airco. Dit was ook wel echt nodig, want de huisjes staan pal in de zon.

Over het eten

Als foodie was ik natuurlijk ook erg benieuwd naar het eten. Sowieso was alles vegan én biologisch, dus dat was echt een pluspunt. Wij verbleven 2 nachten en in ons arrangement zat dan ook twee keer avondeten, twee keer ontbijt en één keer lunch. Het avondeten bestaat uit drie gangen.

Dag 1

De eerste dag aten wij als voorgerecht vegan tom kha kai. Dat is Thaise soep waar normaal kip in zit, maar dit hadden ze er natuurlijk uit gelaten. Ik heb tom kha kai altijd lekker gevonden en ook deze versie was erg lekker. Als hoofdgerecht aten we roti. Roti gaat er bij mij ook altijd wel in, dus daar zaten ze ook goed mee. Als toetje hadden we een soort griesmeelpudding met dragon en pecannoten. Ik ben geen puddingmens, maar ik was best verrast over de smaak en ook hier heb ik van genoten.

Dag 2 & 3

Het ontbijt bestaat uit een buffet. Niet alles is vegan (wel vegetarisch), dus let wel op. Wij hadden (homemade) granola, sap, smoothies, broodjes met hummus en vers fruit gepakt. Als lunch kregen we aubergine uit de oven met salade, quinoa, linzen, dukkah en granaatappel. Het was allemaal heel goed op smaak gebracht. In de avond hadden we als voorgerecht een borrelplank. Hierop lag onder andere: olijven, kimchi, chipjes, nootjes, en zeewier in het zuur. Altijd lekker! Alleen jammer dat we een uur daarvoor een zak chips hadden opgegeten na het varen haha (daarover later meer). Het hoofdgerecht bestond uit ratatouille en het toetje was iets met sojayoghurt en bessen. Dat laatste was niet mijn ding, ik heb nooit van zuivel gehouden (vandaar ben ik ook geen puddingmens haha).

Op dag 3 hadden we weer een ontbijtbuffet. We waren een beetje aan de late kant dus er was veel al weg. Tip is dan ook niet te laat daar naar toe te gaan haha.

Over all

De gerechten waren niet enorm speciaal, maar het eten was wel altijd goed op smaak, en dat vind ik het allerbelangrijkst! En bovendien vegan en biologisch 🙂

Over de faciliteiten

Als je een huisje of tent bij Zwier boekt, zit er echt vanalles in de prijs. Zo kun je een fluisterbootje pakken, of een kano of sup. Ook staat er een hottub te midden van het haventje. De faciliteiten moest je door corona allemaal reserveren. Wij gingen voor het fluisterbootje en de hottub.

Varen met het fluisterbootje door de Vinkeveense plassen

In het huisje lag een QR code die je kon scannen om te kijken hoe je het fluisterbootje kon gebruiken, heel handig. Ook stonden er in de huiskamer koelboxen die je mocht pakken zodat als je drinken mee zou nemen, het koel zou blijven. Je kon ook verschillende kaarten meenemen met de door Zwier bedachte vaarroutes. Voor in het bootje zelf kon je zitzakken pakken, wat mega chill was. Overal is aan gedacht.

Zoals ik zei, ligt Zwier aan de Vinkeveense plassen. Ik was er nog nooit geweest en dacht dat het een beetje Biesbosch-achtig zou zijn. Dat was het niet, maar het was alsnog heel mooi. De Vinkeveense plassen hebben allemaal mini-eilandjes waar mensen hun vakantiehuisje of caravan hebben op staan. Ook zijn er verschillende grotere eilanden waar je kan aanmeren en kan zwemmen of naar het toilet kan gaan.

Toen wij er waren, was het superrustig en mooi weer, dus we hebben er echt van genoten.

Hottub

De dag sloten we af met lekker badderen in de hottub. De zon ging net onder dus we hebben heerlijk genoten van het uitzicht, de rust en de omgeving. Let op: de hottub moet je zelf met hout stoken en dit zit niet in de gereserveerde tijd!

Conclusie

Toen we dit hadden geboekt was ik stiekem een beetje sceptisch. Hoe kan een accommodatie 20 minuten van je huis nu als vakantie voelen? I was wrong. Het was heerlijk om in een andere omgeving te zijn. Alles was geregeld, het was lekker rustig en er was een fijne sfeer. We zijn echt tot rust gekomen. Zwier is zeker een aanrader om naar toe te gaan en we komen denk ik ook nog wel terug!