Gezonde chocolate bites met garam masala

door Simone
Gezonde chocolate bites met garam masala

Ik hou van lekker eten (duh), maar ik vind het ook belangrijk dat ik gezond eet. Ik ben dol op chocolade en ik wilde er een healthy snack mee maken. Een healthy snack die tóch voelt als een traktatie! Het werden gezonde chocolate bites met garam masala.

Pure chocola: supergezond!

Bij chocola krijg ik, en jij misschien ook wel, een ongezonde associatie. Niets is minder waar wanneer je pure chocola eet. Bij pure chocola zit zo min mogelijk suiker. Tenminste, hoe puurder, hoe minder suiker. Wist jij dat cacao ook bomvol mineralen zit? Pure chocola zit vol met kalium, fosfor, magnesium, calcium, koper en zink. A piece of chocolate a day, keeps the doctor away 😉

Gepofte quinoa, cashew en garam masala

Dit recept komt stiekem volledig uit de losse pols. Ik had namelijk alleen chocolade en gepofte quinoa gekocht voor deze gezonde chocolate bites. Ik wilde het alleen nóg gezonder en specialer maken. Daarom keek ik naar wat ik nog in huis had. Ik vond een potje met garam masala en een zakje cashewnoten. Dit leek mij wel een goede combo!

Gepofte quinoa is een beetje crunchy en bevat net zoals pure chocola veel kalium, fosfor en magnesium. Ook bevat het redelijk wat vezels (4,8 gram per 100 gram) dus het zorgt dat je verzadigd raakt. Gepofte quinoa kun je bijvoorbeeld makkelijk door je zelfgemaakte granola doen, maar dus ook prima verwerken in chocolate bites!

Noten zijn altijd een goed idee. Ze bevatten veel voedingsstoffen waarmee je vlees kunt vervangen, maar ook vis. Daarom heb ik ook cashewnoten toegevoegd. Waarom cashewnoten? Die pasten toevallig goed bij de garam masala kruiden die ik nog had. Garam masala is een Indiase kruidenmix bestaande uit onder andere korianderzaad, komijnzaad, kaneel en kruidnagel. Cashewnoten en garam masala zijn absoluut geen onbekende combinatie in India.

Gezonde garam masala chocolate bites

Print
Rating: 5.0/5
( 1 voted )

Ingrediënten

⬦ 100 gr pure chocolade (hoe puurder hoe gezonder. Ik gebruikte 85%)
⬦ 5 el gepofte quinoa (te koop bij natuurwinkels zoals Holland & Barret)
⬦ 1,5 tl garam masala
⬦ handje cashewnoten + evt. paar extra

Instructies

  1. Hak de cashewnoten grof.
  2. Smelt de chocolade au bain marie. Voeg de quinoa, garam masala en cashewnoten toe en roer goed.
  3. Leg eventueel nog een cashewnoot in elk vormpje van de (bonbon)gietvorm. Giet het chocolademengsel in de vormpjes (ik had zelf deze gietvorm met vormpjes van een diameter van 4 cm). Heb je geen gietvorm? Dan kun je eventueel de chocolade in een tupperwarebakje doen en later snijden of breken.
  4. Laat de chocolaatjes 30min uitharden in de koelkast.

Notities

Benodigd: (evt.) (bonbon)gietvorm of (klein) tupperware bakje

Dit vindt je misschien ook leuk/lekker