Home Informatie Tofu: alles wat je wil weten

Tofu: alles wat je wil weten

door Simone
3 reacties
Tofu


Als meisje met Indonesische roots ben ik opgegroeid met tofu: het hoort bij de Indonesische keuken. Ik heb dit daarom ook nooit als vleesvervanger gezien, maar als lekker ingrediënt. Veel mensen die minder dierlijke producten willen eten of zelfs veganistisch worden, komen vroeg of laat wel in aanraking met tofu. Vaak hebben ze geen idee wat ze er mee moeten en dat is jammer, omdat het zo lekker kan zijn! In dit artikel vertel ik daarom wat je er allemaal mee kunt doen: hoe moet je tofu marineren? Hoe moet je tofu bereiden of bakken?

Wat is tofu?

Tofu is Japans voor “gestremde boon” en heet ook wel dòufu in het Chinees, of tahoe in het Indonesisch. De Japanse benaming verraadt al een beetje hoe tahoe gemaakt wordt: er wordt stremsel toegevoegd aan sojamelk (sojabonen met water). De klonten die ontstaan, worden vervolgens uitgelekt, en dan is er tahoe ontstaan. Het proces om tahoe te maken lijkt dus enorm op dat van kaas.
Men zegt vaak dat tahoe geen smaak heeft, maar daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens. Verse tahoe heeft wat meer smaak dan niet-verse tahoe, en zelfs tussen verschillende soorten niet-verse tahoe kan smaakverschil zitten. Wel is de smaak vrij neutraal en dat maakt tofu erg veelzijdig. 

Welke soorten tofu zijn er?

Hoe meer water er toegevoegd wordt in het maakproces, hoe zachter de tofu wordt. De meest zachte tahoe wordt silken tofu genoemd en de meest stevige wordt firm tofu genoemd. De stevigere tahoe heeft een beetje de structuur van ei en bevat veel meer eiwitten dan de zijden tahoe. In de supermarkt kan je vaak alleen de stevige versie kopen, maar in de toko kun je terecht voor beide varianten en varianten er tussen in. Welke soort tahoe je moet kiezen, hangt heel erg af van wat je ermee wil doen. Daar kom ik zo op terug.

Voedingswaarden van tofu

Stevige tahoe bevat per 100 gram ongeveer 120 kcal, veel eiwitten (ong. 13 gram), amper koolhydraten, weinig vetten (ong. 6 gram) en zout dat alleen van nature er in zit (al is dat nog minder dan 0,1 gram). Ook bevat het weinig vezels, iets wat jammerlijk lijkt, maar ik moet zeggen dat ik na het eten van tofu altijd enorm vol zit! Doordat er meer water zit in zijden tahoe, zijn de voedingswaarden (nog) lager dus ook het aantal kcal (ong. 50 kcal) en de eiwitten (ong. 5 gram).
Tahoe bevat niet bijster veel of een grote hoeveelheid vitaminen, maar wel veel mineralen. Zo zit er per 100 gram erg veel calcium (200mg), fosfor (130mg) en magnesium (95mg) in, maar ook kalium (60mg), ijzer (2mg) en zink (1,2mg). Weetje: er zit dubbel zo veel calcium in tofu als in melk! Tofu is goed voor elk 😉

Gefrituurde tofu

Hoe moet je tofu bakken, bereiden of eten?

Tahoe kun je zelfs rauw eten, maar dit zal menig persoon niet lekker vinden (ik in ieder geval niet). De meest gebruikte tahoe is de stevigere, omdat dat meer geschikt is om mee te koken. Zijden tahoe valt namelijk snel uit elkaar en heeft dan ook andere toepassingen. Zo wordt silken tofu gebruikt in plaats van room, melk of ei.

Met stevige tahoe kun je eigenlijk alles doen wat je kunt bedenken. Je kunt het bijvoorbeeld stomen en koken, maar de structuur blijft dan precies hetzelfde als dat je het rauw eet. Zelf frituur ik tahoe het liefst omdat de structuur dan best veel verandert: van ei-achtig naar luchtig spons-achtig met een krokant laagje (zie foto hierboven). Ook kun je tahoe bakken. Om een krokant laagje te krijgen kun je tahoe het best uitknijpen, droog deppen of uitlekken en daarna in ruim voldoende olie bakken.. Belangrijk is wel dat je de tahoe dan als eerst of apart bakt, anders krijg je dit krokante laagje niet. Ook kun je het grillen of in de oven bereiden.

Hoe geef je tofu smaak of hoe moet je tofu marineren?

Indien tofu de ster in je eten is, wil je natuurlijk dat het wat smaak krijgt. Mijn favoriete manier is altijd eerst frituren, omdat het door de veranderde structuur veel meer smaak in zich opneemt. Op deze manier is tahoe zeer geschikt voor bijvoorbeeld curry’s. Een andere manier is gaatjes prikken in de tahoe of kruislings snedes maken en dan marineren. Gebruik geen olie, omdat doordat de tahoe veel water bevat, stoot het de olie weg.

Enkele voorbeelden uit de praktijk met bereiding van tofu

  • Vervang vlees/vis in een curry met gefrituurde tahoe.
  • Stoof de tofu, zoals in deze Vietnamese salade met gestoofde tofu.
  • Maak een beslagje van bloem en plantaardige melk, paneer een plak tahoe en maak er een schnitzel van, zoals is gedaan bij dit recept van aardappelstamppot met Japanse twist
  • Scrambled ei: verkruimel stevige tahoe en voeg kala namak toe. Kala namak is Indiaas zout die naar ei smaakt doordat het zwavel bevat.
  • Chinese hot pot met tahoe.
  • (Vegan) honey glazed tofu en serveer deze bij Japanse ramen.
  • Vegan miso ramen
  • Maak een sushi bowl met bijvoorbeeld edamame, peen julienne, mais, radijs en rijst en serveer er gefrituurde of gebakken tahoe op. Maak een dressing van sojasaus, sesamzaad en gember en giet deze over de bowl.
  • Gado gado: een Indonesische groentesalade met tahoe, boontjes, taugé, kool, komkommer en pindasaus.
  • Maak chocolademousse met silken tofu als basis
  • Gebruik tahoe als basis of onderdeel van een groenteburger (dit zag ik in het boek Veggie Burgers en heb ik zelf ook toegepast bij mijn vegan boemboe bali burgers)
  • Maak een quiche met tahoe als basis in plaats van ei en room
  • Bak een taart met tahoe als basis in plaats van melk of room

Zoals je ziet, zijn de mogelijkheden eindeloos!

Tip

Eet tahoe zo puur mogelijk. Daarmee wil ik zeggen: koop gewoon een blok, en koop geen gemarineerde of kant-en-klare tahoe, omdat er dan vaak veel zooi is toegevoegd waardoor er weinig overblijft van de gezonde voedingswaarden. Zo zit er vaak meer vet in en heeft het dubbel zoveel kcal.

Prijs

Je kunt 500 gram tahoe voor ongeveer €1,50 kopen bij bijvoorbeeld Jumbo. Bij Albert Heijn kost 375 gram tahoe ongeveer €1,50. Bij de toko betaal je het minst: ongeveer €1,10 voor 500 gram.

Tweede foto: Unsplash

3 reacties

Nicole Orriëns 19 februari 2020 - 11:43

Het is niet duur zeg! Dat is al goed om te weten. En het ziet er heerlijk uit op de foto.

Reageer
Zeralda 24 januari 2021 - 19:38

Heb je misschien ook tips of recepten om de tahoe lekker te marineren voordat je hebt bakt? En wat je hierboven beschreven hebt over frituren, gebruik je daarvoor ongemarineerde en ongekruide tahoe?

Reageer
Simone 24 januari 2021 - 20:48

Ik bereid de tofu eigenlijk vooral door eerst te frituren! Zoals ik schreef, neemt het dan veel meer smaak in zich op, en ik vind de structuur lekkerder (wat sponsiger in plaats van zoals ei). Ik gebruik daar altijd ongekruide en ongemarineerde tofu voor, dus tofu in zijn puurste vorm. Ik heb wel een keer een recept gemaakt uit het boek Caribbean Vegan, waarbij de tofu eerst gemarineerd diende te worden alvorens het bakken. Dit was met o.a. knoflook, sojasaus, Angostura bitters, gerookte paprikapoeder en sinaasappelsap en -rasp. Erg lekker!

Reageer

Laat een reactie achter